joi, 10 mai 2012

Cum purtam copiii vara

La sugestia unei prietene foarte dragi, am zis sa sintetizez un pic toate informatiile dispersate pe sling.ro si poarta-ma.ro, despre purtatul copiilor pe timp de vara. Si sa va fac pofta de iesit la plimbare cu copilul, cu niste poze faine :).

In primul rand, ar trebui sa stiti ca, atat timp cat e cald afara si copilul e in brate, veti transpira oricum. Pe de alta parte, si in carucior copilul va transpira, cred ca stiti prea bine imaginea copilului care sta in carucior pe prosop, la fel si cea a mamei care impinge la carucior. Nu mai vorbim de varianta in care copilul e in brate si mama impinge la carucior :). Intentia mea nu e sa ajung la o dezbatere purtat vs in carucior, asa ca revin la oile mele: oricum ar fi, vara veti transpira. (Ceea ce nu e un lucru rau.) Daca copilului ii place in brate, zic eu ca normal ar fi sa ii oferiti asta. Port-bebe-urile sunt, sa nu uitam, un ajutor pentru mama.Deci daca simtiti nevoia de o mana, sau un sling :), de ajutor, cum unele variante mai bune decat altele, gasiti mai jos recomandarile mele pentru perioada de vara.


0+

Daca vorbim de un copilas nascut vara sau primavara, care are nevoie de suport pe tot spatele in perioada foarte calduroasa, eu una recomand, fara sa clipesc, un sling. Si daca per total, intre sling, wrap, MT si SSC, as alege slingul, am si printre ele preferintele mele.


Un sling cu inele, din in, ar fi prima mea alegere. E foarte subtire, sustine bine un sugar, se aranjeaza destul de usor (fiind subtire, trece prin inele mai usor decat un sling din bumbac cu tesatura speciala, de exemplu, ceea ce il face mai usor ajustabil si deci mai prietenos) si, cel mai important, respira. Inul e recunoscut pentru asta, hainele din in fiind cele mai racoroase pe timp de vara.

sling-in-negru
Sling cu inele - in negru

Singurul aspect neplacut al inului este ca e un pic mai aspru. Daca aveti o problema cu asta, cu textura inului, ei bine, exista mai multe solutii.

Slingurile cu inele din in verde, galben si maro, au o textura mai fina, inul are o calitate superioara si nu este atat de neplacut la atingere cum v-ati astepta.

Daca nici asta nu e suficient, slingurile din in roz sunt cele mai tari :). Nu au absolut nimic din textura inului, seamana mai degraba a vascoza, fiind nu doar tolerabile ci chiar placute si de cei mai mofturosi. (Asta-s eu, cu alergie la lana si la orice in prea poros. Si le iubesc pe cele roz!)

sling-fix-roz-03
Sling cu inele - in roz
Si, dupa cum usor de poate observa, nu sunt o investitie pe termen foarte scurt. Desi e posibil ca, la un moment dat, sa aveti nevoie de ceva pe doi umeri, slingul poate fi folosit in continuare, ocazional, fie el si din in subtirel. La fel cum puteti sa nu aveti nevoie de altceva, noi am folosit exclusiv slingul mult si bine :)

sling-inele-galben-01
Sling cu inele - in galben

Dupa asta vin semi-fitoasele slinguri din matase naturala. Se aranjeaza un pic mai greu, matasea fiind ceva mai scortoasa, insa, daca va deranjeaza asta, le puteti spala la masina si se inmoaie foarte mult. Matasea nu respira asa bine ca inul, insa e incredibil de racoroasa si merge purtata oricat de cald ar fi afara.

Si le-am spus semi-fitoase pentru ca, unu, au un pret nou, mult mai de treaba :), si doi, merg super bine cu blugi si tricou, nu trebuie sa fii la rochie de seara ca sa poti purta un sling de matase.

nou-nascut-sling-01
Nou-nascut in sling de matase

Pe ultimul loc, la slingurile cu inele, le-as pune pe cele de bumbac. Cu toate astea, in topul preferintelor mele, slingul cu inele, de orice fel ar fi el, intra mai sus decat orice alt sistem care sustine bine un nou-nascut.

Ceea ce ne duce la partea a doua: daca slingul va sperie foarte tare (chiar nu ar trebui), exista si alte optiuni.
Intre wrapul elastic si cel tesut, in cazul acesta, cand avem de purtat un nou-nascut vara, eu as alege wrapul tesut. Desi se pune mai greu si ai nevoie de mai mult timp sa 'il inveti', wrapul tesut (si aici as vrea sa mentionez ca ma refer strict la wrapurile poarta-ma!) respira mult mai bine decat cel elastic. In plus, la wrapul tesut exista mai multe modalitati de a il folosi, chiar si cu un nou-nascut, inclusiv cu un singur strat de material peste copil. Pe de alta parte, wrapul elastic se poate folosi numai cu minim 3 straturi peste copil! Adica daca il lasi doar in scutec, ai minim 3 tricouri peste el.

Am specificat mai sus ca vorbesc de wrapurile mele. Desi intra la categoria materiale grosute, wrapurile mele tesute sunt unele din cele mai subtiri. Insa tot nu sunt prima mea recomandare, pentru ca, desi bebelusul va fi acoperit de un singur strat de material, pe spatele mamei vor fi minim doua fasii de material de 60 cm latime. 


Mei Tai-ul, Wrap Tai-ul si SSC-ul sunt, pentru mine, in afara discutiei la acest capitol. Fie nu sunt potrivite varstei, fie au 2-3 straturi de material sau 2 straturi de material si vatelina, deci le consider prea groase pentru a fi luate in considerare vara, mai ales cand exista alte variante mai bune. 


6+
Pentru un copilas ceva mai mare, care isi tine singur spatele, deci undeva in jur de 6 luni, exista si mai multe variante. In primul rand, fiindca copilul isi tine singur spatele, el nu are nevoie sa isi sprijine complet corpul pe mama, deci veti transpira mai putin. Orice sistem ati folosi veti vedea ca locul in care transpirati cel mai tare este cel in care sunteti lipit/a de copil. Deci la capitolul asta numai varsta va ajuta foarte mult.


Pe primul loc, la egalitate, as pune slingurile fixe, acadele, si slingurile cu inele.
Despre slingurile cu inele am povestit mai sus, ramane valabil :). Undeva intre cele din in/ matase si cele din bumbac, ar intra acadelele. Un singur strat de material, foarte placut la atingere, ceva mai gros decat inul dar mai usor de folosit decat slingurile cu inele.

slinguri-fixe-3
Slinguri fixe- acadele

Sunt mai usor de folosit pentru simplul motiv ca nu mai aveti stresul inelelor, deci mai putin efort, deci incalzit mai putin :). Cum spuneam, taman bune pe timp de vara.



M-am gandit mult ce as pune pe locul doi, in cazul in care aveti un copil mai maricel si aveti de mers mult vara. Sincer, eu una, in Bucuresti, pe caldura, nu m-as aventura nicaieri la drumuri lungi. Mai la sud de Bucuresti nici atat :). Distante scurte, multa umbra, mult stat pe paturica, si cam atat. Dar cum nu toata lumea e ca mine :), plus ca unii oameni mai pleaca si in vacanta (fericitilor :) ), e posibil sa vreti ceva pe doi umeri.



Wrapul elastic e cam scos in discutie mai sus, iar dintre cele 3 ramase, wrap tesut, mei tai, SSC, cred ca as inclina spre ultimul. Cum spuneam mai sus, vara conteaza mult sa ai un port-bebe pe care sa il poti pune fara prea mult efort. Luand in calcul asta si faptul ca, cu cat ai mai putin material, cu atat e mai bine, cred ca a doua recomandare a mea pentru vara, pentru copii mai maricei, ar fi un SSC. Normal, dintre toate, eu as merge pe Luna :).
luna-gri-lecien-01
Luna 


Dupa cum povesteam, Luna a fost gandita special pentru copiii mai mari. Asta insemnand, in primul rand, ca lor le trebuie un pic mai mult loc. Nu mai e cazul de suport pentru spate in sensul in care discutam despre asta la un copil mai mic, plus ca cel mare mai vrea sa scoata mana, mai vrea sa se intoarca un pic sa vada ceva, deci are nevoie de un pic mai mult loc.

ad-5878
Luna


In plus, Luna e foarte usoara. Are doar 560 g, cred ca nu gresesc daca spun ca e cel mai usor port-bebe. Cam cat o sticla mica de apa :). Dupa cum spuneam, bebe nu sta lipit de tine, iar daca prinzi bretelele paralele are si mai mult loc. In plus, distribuie greutatea excelent, deci ne intoarcem iar la transpiratie :D. In sensul bun de data asta :).

port-bebe-sling-fix-luna
Acadele roz si Luna


Bineinteles, si un MeiTai sau un wrap tesut pot fi folosite, cu un copil mai mare, pe timp de vara. Daca le aveti acasa nu trebuie sa le ingropati cu cojocul pana la iarna, insa daca nu aveti ceva care va multumeste, astea ar fi recomandarile mele. Si daca ar fi sa aleg intre MeiTai si wrap tesut, m-ati prins, n-as putea :).
Wrapul tesut are mai putin material peste copil si respira mai bine, insa e problema cu legatul, iar MeiTai-ul e ceva mai grosut insa se leaga mai usor. Deci daca ati vrea totusi sa optati pentru una din variante, eu as zice sa alegeti ce nu va place mai mult si sa le luati prin eliminare.


Daca descoperiti ca am omis ceva, va rog sa ma trageti de maneca. La fel daca aveti orice fel de nelamuriri. Insa sa nu credeti ca daca a venit vara s-a terminat cu purtatul copilului. Din contra, distractia abia incepe: trebuie sa alegeti o culoare, un imprimeu, un model, si astea-s lucruri serioase :)).


____________________________________
Normal ca nu-s lucruri serioase, daca chiar aveti nevoie de ceva va puteti face singure un sling sau wrap improvizat si cu costuri minime. Dar un pic de window shopping n-a omorat pe nimeni, nu? :))

5 comentarii:

  1. Veti avea un stand la baby expo la sf lui mai? Daca da, unde va fi?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, Irina, vom fi la babyexpo, in ultimul week-end din mai, la Sala Polivalenta. Standul e la fel ca data trecuta, in aripa din stanga, undeva la mijloc, pe partea dreapta.

      Ștergere
    2. Super! Iti fac o vizita cu tot cu bebelina de 2 luni si poate plecam de acolo intr-un sling racoros. Nu cred ca am sanse sa trec de la wrap la carucior :D, asa ca trebuie sa ma adaptez la vremea calduroasa. Articolul asta este exact ce aveam nevoie in momentul de fata, multumesc!
      PS: daca te deruteaza semnatura si faptul ca am zis "bebelina" mai sus... bebelina e bebe nr 2 , iar semnatura e mai veche, nu am avut timp sa o schimb :)

      Ștergere
  2. Foarte util articolul, Diana!
    Noi am avut nou-nascut vara, asa ca de pe la doua saptamani am alternat wrap-ul elastic cu slingul. Wrap-ul ne-a fost atat de drag incat l-am purtat toata iarna, chiar daca piticul depasise de mult greutatea pentru wrap. Ne-a fost si ne-a ramas cel mai drag! Acum este impachetat si asteapta sa plimbe un alt nou-nascut vara, incepand de la sfarsitul lui iulie ;)
    Slingul de in negru, desi aspru initial, acum nu ne mai deranjeaza asa tare, am invatat in sfarsit sa-l prindem si il folosim ocazional, cand avem nevoie de ceva rapid. Slingurile fixe - acadele imi fac tare mult cu ochiul, sa vad cum facem, poate ne achizitionam si noi unul:)
    Luna, este, categoric, cea mai potrivita pentru copiii peste 6 luni, cum este si piticul nostru. Am avut ocazia sa o testam o saptamana si spre rusinea mea, nu am gasit pana acum timpul sa-ti scriu doua vorbe in acest sens. Ne-a placut mult Luna, bebe a stat foarte bine acolo (avand in vedere ca este purtat din frageda pruncie, nu cred ca va refuza vreodata vreun sistem de purtare). Mi-a placut ca se monteaza rapid (si se da jos la fel de repede), ne-a fost de ajutor la adormitul pruncului la amiaza (metoda preferata de adormit este in sistemul de purtare, indiferent care este acesta), la plimbarile zilnice. Am si udat gradina cu piticul in Luna, el si-a vazut de treburile lui, eu de ale mele :P Am folosit Luna atat eu, cat si sotul, reglajul se facea rapid, modificam doar cureaua din talie si in 2 minute eram deja la plimbare. Mi-a mai placut sistemul prin care capetele curelelor erau atasate, astfel incat sa nu atarne pe jos - foarte utila aceasta prindere, mai ales pentru mine care sunt mai mica de inaltime. Mi-a placut si imprimeul roz, chiar daca noi avem baiat, mi-au placut si curelele groase, ce sa mai zic, mi-a placut cu totul. A, si pentru ca am avut in vizita niste prieteni cu o fetita mai mare, de aprox 20kg, am testat Luna si cu ea, sa vad ce ma asteapta peste ani, cand piticul va dori sa fie purtat. Rezultatul a fost surprinzator: greutatea foarte bine distribuita si copilul purtat foarte usor. Aceeasi impresie a avut-o si mama fetei, obisnuita sa o ia mai des in brate. Deci Luna este cea mai tare!
    In ce priveste transpiratia, cred ca in wrap copilul poate fi purtat doar in scutec, iar in celelalte, noi ii imbracam doar cu un maieu si evident, scutec.

    PS Superbe pozele!

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce carut, dom'le, ce carut, ca al meu urla de zici ca l-am pus in cei mai "spinosi spini". Vreau si eu o acadeaaaaa!
    Ce poze faine!

    RăspundețiȘtergere

Primesc cu drag orice comentarii, mai putin spam. Incerc sa raspund cat de repede.
Comentariile la posturile mai vechi de 14 zile sunt moderate si vor aparea pe blog cu o usoara intarziere.